Niets blijft zoals het is. Kinderen weten daar alles van. Binnen no-time passen ze hun schoenen niet meer, de winterjas van vorig jaar heeft ineens wel hele korte mouwen en ze krijgen elk jaar (of elk uur) een andere leraar. Ook hun cognitieve vermogen (leervermogen) blijft niet hetzelfde en voor ze er zelf erg in hebben, weten ze weer meer. Veranderingen bij kinderen zijn op allerlei gebieden zeer aanwezig.

Bij volwassen nemen al deze veranderingen af. Het lijf is uitgegroeid, de school en studie afgerond en een vaste baan en ritme maken hun entree in het leven van de volwassen. En aangezien de mens een gewoontedier is, nestelen er vaste gewoonten en routines in het hoofd en lijf. En zo is het niet zo verwonderlijk dat veranderingen voor volwassen iets minder vanzelfsprekend zijn dan voor kinderen.

Nou zou je kunnen denken dat het een beter is dan het ander. Gelukkig is dat niet zo. Kunnen omgaan met veranderingen is een fijne eigenschap, maar kunnen functioneren in een vast ritme net zo goed. Herkennen van eigen voorkeuren is wel belangrijk. Want bewustwording is altijd een stap als je iets teveel van het een of ander (je hebt er last van) hebt. En bij iedereen werkt het net even anders.

Zo hebben instructeurs te maken met kinderen en pony’s die allemaal hun eigen voorkeuren hebben. De een is altijd in voor iets nieuws, terwijl de ander liever doet wat er altijd wordt gedaan. Het is waardevol om hiermee te variëren. Dus het ene kind daag je uit om iets (anders) te ondernemen en de ander help je juist door structuur en regelmaat aan te brengen in de les. En daar zoek je dan de geschikte pony bij. Maatwerk heet dat.

Om dit te kunnen is het wel handig dat instructeurs zichzelf bewust zijn van hun eigen voorkeuren. En het besef dat niets blijft zoals het is, is ook wel fijn. Want of je nou wil of niet, veranderingen blijven er altijd. In meer of mindere mate. En ergens is dat ook wel een geruststelling. Want hoe waardeloos je les ook is gegaan, er komt altijd weer een moment dat het beter gaat. En dit geldt voor kinderen en voor instructeurs!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.